Navigatie overslaan / Skip navigation

Premie betalen

U betaalt uw pensioenpremie altijd een maand vooraf. Alle premiebedragen worden direct toegevoegd aan uw pensioenkapitaal en belegd.

Voor een overzicht van uw premienota's en wijzigingsnota's logt u in op Mijn pensioen.

Mijn pensioen

Vermeld altijd het RF-nummer bij premiebetaling

Op de premienota staat een betalingskenmerk dat begint met RF. Dit RF-nummer is essentieel voor de juiste (automatische) verwerking van uw premiebetaling. Zonder dit kenmerk wordt de betaling niet verwerkt en wordt het bedrag teruggestort met het verzoek om het correcte RF-nummer te gebruiken. Let op! Het RF-nummer verandert telkens per premienota.

Wanneer betaalt u?

U krijgt uw premienota altijd vooraf. U kunt ervoor kiezen om de pensioenpremie handmatig te betalen of via automatische incasso. Vanaf 1 oktober 2025, kunt u rendement mislopen als de premie niet (volledig) is betaald.

Kiest u voor automatische incasso?

Dan schrijven wij uw premie op de 1e van de maand van uw rekening af. De pensioenpremie wordt dan op uw persoonlijke pensioenrekening gezet.

Wilt u automatische incasso aanvragen? Of wilt u daarin iets wijzigen? Dat kan met hetzelfde formulier bij Mijn pensioen. U leest er meer over op de pagina automatische incasso.

Vermeld altijd het RF-nummer bij premiebetaling

Op de premienota staat een betalingskenmerk dat begint met RF. Dit RF-nummer is essentieel voor de juiste (automatische) verwerking van uw premiebetaling. Zonder dit kenmerk wordt de betaling niet verwerkt en wordt het bedrag teruggestort met het verzoek om het correcte RF-nummer te gebruiken. Let op! Het RF-nummer verandert telkens per premienota.

In termijnen betalen

Bent u achter geraakt met uw premiebetaling? In overleg met SPF kunt u in sommige situaties in termijnen betalen.

Betalen van achterstallige pensioenpremie kan onder deze voorwaarden:

  • U geeft ons een machtiging voor automatische incasso. Betaalt u al via automatische incasso? Dan is dit niet nodig.
  • U betaalt in 2025 rentepercentage? rente per jaar over het deel van de premie dat u nog moet betalen.
  • De afspraak stopt als u een termijn niet betaalt.
  • U betaalt uw gewone maandelijkse premienota’s op tijd.
  • Voldoet u niet aan deze afspraken? Dan betaalt u het deel van de premie dat open staat alsnog in 1 keer.

U vraagt betaling in termijnen aan via Mijn pensioen

Log eerst in op Mijn pensioen en ga daar naar Service & contact. Kies dan bij Mijn gegevens beheren voor Verzoek betalingsregeling.

Mijn pensioen

U krijgt van ons een bevestiging als wij akkoord gaan met uw aanvraag voor betaling in termijnen. Daarna kunt u pas in termijnen betalen.

U kunt rendement mislopen als de pensioenpremie niet (volledig) is betaald. De premie wordt na volledige betaling op uw persoonlijke pensioenrekening gezet.

Betaalt uw werkgever de premie aan SPF?

Veranderen de afspraken met uw werkgever over deze premiebetaling? Houd er dan rekening mee dat SPF niet op de hoogte is van die afspraken. U blijft er zelf verantwoordelijk voor dat de premie op tijd wordt betaald. Een eventuele betalingsherinnering sturen wij naar uw woonadres.

Feedback
Chat